RYGGSKOTT

Man på kontor med akut ryggskott, lumbago, ländryggssmärta

AKUT LÄNDRYGGSSMÄRTA

Ryggskott, som även kallas lumbago, brukar uppkomma ganska plötsligt och ger symtom med smärta från ländryggen. Ofta hugger det till i ryggen i samband med en rörelse eller ett lyft. Ibland byggs smärtan och stelheten upp under loppet av ett par timmar till ett par dagar. Smärtan sitter framför allt i och omkring ländryggen, men ibland strålar smärtan ner till skinkan eller benet. Det kallas då för ischias, eller lumbago-ischias. Ungefär 85% av alla människor kommer någon gång i livet att drabbas av ryggskott. Om du röker så innebär detta en ökad risk för både ryggskott och annan ländryggssmärta.

Smärtorna minskar normalt inom de närmsta dagarna, men ibland tar det längre tid. Om du har fått ett ryggskott har du tyvärr en ökad risk för att drabbas igen. Vid ett ryggskott har det normalt uppkommit en mindre skada på disk, facettled, ligament, muskulatur eller nerv. Då aktiveras ett ganska aggressivt muskelförsvar som i sin tur gör att receptorer signalerar smärta.

Behandling är ofta nödvändig för att minska smärta, förbättra funktionen samt för att snabba på läkningsförloppet. I de flesta fall är ryggskott ofarligt och går över av sig själv inom 4-8 veckor. Med rätt undersökning och behandling kan den tiden minska avsevärt. Dessutom kan rätt information, behandling och egenvård minska risken för att ryggskottet övergår till ett diskbråck eller ischias. Vanliga behandlingsåtgärder är i den akuta fasen ledjustering och rörelse. Sedan följer ofta specifik träning och stretch.

VANLIGA SYMTOM VID RYGGSKOTT

• Plötslig smärta från ländrygg eller säte som ibland även strålar i benet.
  • Smärtan kan vara molande, brännande, skärande eller huggande.
  • Ibland förekommer det även stickningar, domningar och pirrningar i benet.
  • Muskelsvaghet i rygg och ben.
  • Smärta vid rörelser i ryggen, ofta vid framåtböjning och vridningar.
  • Smärta vid belastning, svårt att börja gå men det känns ofta bättre när man har rört på sig en stund.

VAD KAN JAG GÖRA SJÄLV?

Vid ryggskott är det bra att försöka röra på sig ungefär som vanligt. Dock är det lämpligt att undvika framåtböjningar och stora vridningar i framåtböjt läge de första dagarna. Detta för att ryggskott ofta kan bero på en mindre skada av en disk och för att minska risken att den skadan förvärras är det bättre att ha en bra hållning där du försöker bibehålla din naturliga svank. Då får du en jämn och trygg belastning av disk och övriga ryggvävnader. Ta promenader, korta men flera, om det är kämpigt. När man går och pendlar med armarna rör sig ryggen på ett dynamiskt och naturligt sätt vilket kan minska smärta och få musklerna som är reflektoriskt överspända att slappna av något.  Det kan även vara bra att använda ett stöd för ryggen i sittande position.

Akuta besvär

• Försök ta flera promenader varje dag. Gå med kortare steg om det behövs och pendla med armarna.
  • Kom ihåg att nästan all rörelse är bra för ryggen.
  • Undvik framåtböjningar och rotationer i framåtböjt läge.
  • Sitt upprätt i bra hållning och använd gärna ett ryggstöd för att få hjälp att sitta med naturlig svank.

Subakuta besvär – läkande fas

• Försök att vara fysiskt aktiv, men undvik det som gör dig successivt sämre
  • Gör mycket av de övningar som du känner gör dig sussessivt bättre
  • Undvik längre tids sittande samt sittande i hopsjunken position

BEHANDLING

Ryggskott behandlas ofta mest effektivt genom en kombination av träning och manuell terapi. Där träning och manuella metoder är specifikt anpassade och inriktade mot orsaken till smärtan. En klinisk undersökning där orsaken till din smärta bör ligga till grund för valet av behandling. Ytterligare undersökning med röntgen eller MR behövs sällan vid ryggskott men vid behov eller vid misstanke om allvarligare skada remitterar vi vidare till adekvat diagnostik. Ibland kan smärtstillande mediciner vara ett komplement till behandlingen och kan i undantagsfall vara nödvändigt för att kunna utföra behandlingen. Hos oss fokuserar vi på att återfå normal ledrörlighet, minska irritation av diskar och nerver samt bli av med den akuta svullnaden och muskelförsvaret. Dessutom ger vi råd och förslag på övningar du kan jobba med själv för att komma tillbaka till full funktion och smärtfrihet.

NÄR SKA JAG SÖKA VÅRD?

Vid ryggskott är det bra att boka tid hos en vårdgivare som är vidareutbildad inom klinisk diagnostik och ortopedisk medicin. Förutom hos kiropraktorer kan man söka hjälp hos en fysioterapeut med utbildning inom OMI, OMT eller McKenzie.

Vid vissa symptom bör man istället söka sig direkt till en akutmottagning. Om man i samband med sina ryggbesvär samtidigt inte känner att man är kissnödig eller får svårt att hålla sig samt får domningar eller nedsatt känsel i underlivet eller ändtarmen, bör man vända sig till en akutmottagning då detta kan innebära en större skada på de nerver som kontrollerar dessa funktioner. Man bör även söka vård akut om man har ont i ryggen och varit med om ett trauma, har feber och känner sig allmänt sjuk samt om man har samtidig smärta från bröstkorg eller mage.

Kiropraktor utför undersökning av rygg