ULTRALJUDS-UNDERSÖKNING

Snabb, effektiv bedömning av skador och smärttillstånd

Ultraljudsscanning är en typ av bilddiagnostik där man med hög noggrannhet kan undersöka skador och förändringar i muskler, senor, ligament, nerver, leder, brosk, kärl och andra mjukdelar i kroppen. I många fall är metoden lika bra eller bättre än magnetkameraundersökning (MR).

Ultraljud är mycket säkert och använder till skillnad från röntgen ingen strålning.

ultraljud på knä

Vi är experter på diagnostiskt ultraljud och använder oss bara av den senaste tekniken. Genom att bara använda oss av den bästa utrustningen kan vi diagnostisera skador som man inte annars kan upptäcka. Vid många besvär är en ultraljudsundersökning mer effektiv än magnetkamera (MR). Vi kan stolt säga att vi har gjort mer än 10.000 undersökningar.

Vi använder oss av Canons mest avancerade ultraljudssystem och kan undersöka upp till 24 MHz vilket betyder att vi kan se detaljer som tidigare var omöjliga att upptäcka.

En undersökning tar ca 20-30 min och är helt smärtfri. Du behöver inte förbereda dig något innan besöket. Om du bokat din tid själv går ni igenom fynd, diagnos och förslag på åtgärder på plats. Har du blivit remitterad går din läkare, fysioterapeut eller kiropraktor igenom det med dig vid nästa besök.

Är du osäker på om ultraljudsundersökning passar dig är det bara att maila info@evokliniken.se så får du snabbt svar.

Vanliga symptom man kan undersöka och diagnostisera är exempelvis:

• Ruptur av rotatorcuff och bicepssena
  • Impingement i axel
  • Frozen shoulder
  • Tennis-  och golfarmbåge
  • Smärta i hälsena
  • Hälsporre/Plantarfasciit
  • Löparknä
  • Hopparknä
  • Korsbandsskada
  • Meniskskada
  • Artros