IDROTTSSKADOR

Vi förebygger, diagnostiSerar och behandlar alla typer av idrottsskador

Vanliga sökorsaker är knäsmärta, axelsmärta, fotledsskador, handledsskador och ryggsmärta. Vid akut eller kronisk idrottsskada är det mycket viktigt med snabb och korrekt diagnos för att rätt behandling ska kunna sättas in.

Vi arbetar även tillsammans med förbund och föreningar för att förebygga idrottsskador med hjälp av utbildning och screeningar.

kiropraktor behandlar idrottsrelaterade skador

RÄTT DIAGNOS

RÄTT BEHANDLING VID IDROTTSKADA

Alla vi som jobbar på kliniken har idrottsbakgrund och har själva varit i kontakt med vårdgivare som aktiva. Vi vet vikten av snabb och rätt hjälp. Vi har hunnit samla på oss mycket erfarenhet och har senaste åren anlitats av svenska truppgymnastiklandslaget. Detta gör att du kan känna dig lugn att du får en kompetent bedömning hos oss.

Vid första besöket görs en klinisk undersökning där du får berätta om dina besvär och vi utför en noggrann klinisk undersökning. Ibland räcker det för diagnos, ibland behöver vi även utföra en ultraljudsundersökning. Om ytterligare diagnostik behövs, remitterar vi vidare till rätt instans.

Vi använder oss av diagnostiskt ultraljud för att direkt kunna se vilken vävnad som är skadad. Ultraljudsundersökningen ger oss möjlighet att sätta rätt diagnos på en gång och kunna följa upp läkningsprocessen, helt utan bieffekter. Undersökningen görs tillsammans med patienten och blir därmed även ett utmärkt verktyg för utbildning för ökad förståelse av skadan.

FÖREBYGG

Vi jobbar förebyggande mot idrottsskador genom att hjälpa dig med träningsråd och se till att du har en väl fungerande biomekanik.

DIAGNOSTISERA

Många olika skador kan ge liknande symtom. Korrekt diagnos tidigt är avgörande för läkningstiden.

BEHANDLA

Olika diagnoser kräver olika behandlingar. Vi lägger upp en behandlingsplan tillsammans med den aktiva för så snabb och effektiv återgång som möjligt.

DIAGNOSTIK VID IDROTTSSKADOR

ultraljud på knä

ULTRALJUD

Ultraljudsundersökning är en typ av bilddiagnostik där man med hög noggrannhet kan undersöka skador och förändringar i muskler, senor, ligament, nerver, leder, brosk, kärl och andra mjukdelar i kroppen.

I många fall är metoden lika bra eller bättre än magnetkameraundersökning (MR).